Alle mediaprofielen

Typen mediamakers
Met jonge mediamakers in gesprek over online gedrag
Menslievende mediamaker
Jij denkt aan andere mensen en houdt rekening met ze. Je begrijpt dat berichten soms nare gevolgen voor mensen kunnen hebben en deelt ze daarom liever niet. En je zult niet snel een foto van iemand posten, want je wil ook niet dat er zomaar foto‘s of films van jou online verschijnen. Toch ben je ook maar een mens. Heel soms deel je snel iets op Snapchat of in een kleine groep op WhatsApp. Maar zelden op grote openbare platformen als Facebook, Instagram of YouTube. En je deelt nooit iets als je denkt dat iemand daar last van kan krijgen.
Morele mediamaker
Jij denkt na over de wereld en vindt het belangrijk dat die goed en rechtvaardig in elkaar zit. De feiten moeten kloppen en mensen moeten vrij kunnen zijn. Je houdt niet van berichten met ongefundeerde meningen, vloggers die zich voor het karretje van bedrijven laten spannen, of mediamakers die geen rekening houden met privacy. Je denkt wel eens na over de invloed van media: durven mensen nog wel gekke dingen te doen als de kans groot is dat daarvan foto&lsquos of filmpjes verschijnen? En als we niet meer weten wat wel en niet klopt, kunnen we dan nog wel juiste keuzes maken en een eigen mening vormen?
‘Make my day‘ mediamaker
Jij bent vooral uit op fun of sensatie. En ben je wat serieuzer, dan gaat het je om interessante uitspraken die je aanzetten tot nadenken. Je deelt prikkelende content graag met anderen die daar ook naar op zoek zijn. In de feitelijke waarheid ben je niet zo geïnteresseerd, wel in WTF, LOL en OMG. Zelf kun je ook goed tegen een geintje: ‘maak je niet zo druk‘ is jouw motto. Met die snelle duim van je heb je behoorlijk wat volgers. Is iets grappig of interessant, dan druk jij op like.
Me-myself-and-I mediamaker
Jij wil online beroemd worden. Of geld verdienen. Of beiden! Je droomt van een groot publiek voor jouw vlogs, blogs of foto&lsquos. En van bedrijven die je spullen sturen. Beroemde mediamakers zoals Enzo Knol, Mertabi of Teske de Schepper vind je gaaf. Het liefst word jij ook zo‘n profi mediamaker die er zijn brood mee verdient. Met sluikreclame heb je geen moeite: iedereen moet wel zelf blijven nadenken als hij iets koopt! En als het je niet gaat om het geld, dan hoop je op z‘n minst één keertje iets te maken dat viral gaat. Alles voor de internetfame!
Mediamijdende mediamaker
De echte mediamijder is natuurlijk helemaal geen mediamaker: die is niet eens online. Maar zo radicaal hoeft het voor jou niet per se. Als het echt nodig is, doe je wel mee in een WhatsApp-groepje. Maar verder moet je niet zoveel hebben van camera‘s, likes en views. Liever sta je met beide benen in het ‘echte‘ leven en beleef je dingen door te kijken en te ervaren, zonder telefoon ertussen. Je gebruikt je eigen harde schijf: die in je hoofd. Soms ben je een meekijker en volg je een enkele &lsquomake-my-day&lsquo of &lsquomorele&lsquo mediamaker, maar je laat je niet meeslepen. Delen doe je echt maar heeeeeel zelden.